REJESTRACJA W SYSTEMIE PUESC
Platforma Usług Elektronicznych Skarbowo-Celnych (PUESC) to portal usługowy, który umożliwia wymianę informacji drogą elektroniczną między Krajową Administracją Skarbową (KAS) i klientami KAS. Konta w systemie PUESC posiadają osoby fizyczne. Możliwe jest jednak dalsze rejestrowanie przedsiębiorstw.
Żeby założyć konto osobiste na portalu należy posiadać numer PESEL oraz możliwość uwierzytelnienia wniosku podpisem zaufanym.
Jeżeli nie posiadamy podpisu kwalifikowanego lub podpisu zaufanego będziemy musieli postarać się o taki podpis lub tez potwierdzić dane wprowadzone we wniosku w najbliżej placówce organu celnego.
Proces rejestracji podmiotu w CRPA jest kilkuetapowy i wymaga:
- założenia konta na PUESC przez osobę fizyczną (właściciela, pracownika lub pełnomocnika podmiotu),
- rejestracji reprezentacji na PUESC, aby uzyskać możliwość aktualizacji danych podmiotu,
- rejestracji w CRPA lub aktualizacji danych firmy, aby zostać zarejestrowanym w CRPA.
Żeby założyć konto w serwisie należy:
- wybrać przycisk „załóż konto”
- wypełnić formularz zakładania konta
- podpisać go podpisem kwalifikowanym, profilem zaufanym,
- wysłać formularz,
- potwierdzić chęć założenia konta klikając na link, który zostanie wysłany na adres e-mail podany w trakcie rejestracji.
Usługa jest bezpłatna i dostępna online:
Dokładna instrukcja znajduje się tutaj:
https://www-2.puesc.gov.pl/uslugi/crpa-uzyskaj-wpis-do-centralnego-rejestru-podmiotow-akcyzowych
PODSTAWA PRAWNA
- ustawa z dnia 6 grudnia 2008 r. o podatku akcyzowym
- rozporządzenie Ministra Finansów, Funduszy i Polityki Regionalnej z dnia 28 stycznia 2021 r. w sprawie szczegółowego zakresu danych, które powinny być zawarte w dokumentach związanych z rejestracją w zakresie podatku akcyzowego
- rozporządzenie Ministra Finansów, Funduszy i Polityki Regionalnej z dnia 21 stycznia 2021 r. w sprawie wyznaczenia dyrektora izby administracji skarbowej właściwego w sprawach Centralnego Rejestru Podmiotów Akcyzowych