URZĘDOWE SPRAWDZENIE
Urzędowe sprawdzenie polega na ustaleniu, czy w miejscu prowadzenia działalności podlegającej kontroli celno-skarbowej są zapewnione warunki i środki do sprawnego przeprowadzenia kontroli celno-skarbowej. Podstawą prawną dla przedmiotowej procedury jest stosunkowo nowa ustawa z dnia 16 listopada 2016 r. o Krajowej Administracji Skarbowej.
Zgłoszenie oraz dokumentację dotyczącą naszej działalności zobowiązani jesteśmy zgłosić w dwóch egzemplarzach przed rozpoczęciem działalności podlegającej opodatkowaniu akcyzą, mając na uwadze, że na odpowiedź możemy czekać nawet 3 miesiące
W omawianej procedurze nie obowiązują urzędowe formularze zgłoszenia. Mamy jednak określone, ustawowe wytyczne, których spełnienie jest konieczne aby nasze zgłoszenie odniosło skutek.
ZAŁĄCZNIK – wzór wniosku o urzędowe sprawdzenie
Zgłoszenie powinno zawierać:
- dane identyfikacyjne podmiotu, w tym pełną nazwę podmiotu, a w przypadku osoby fizycznej imię i nazwisko
- numer identyfikacji podatkowej (NIP)
- adres siedziby lub zamieszkania podmiotu kontrolowanego
- dane kontaktowe podmiotu wraz z podaniem adresu poczty elektronicznej
- określenie rodzaju działalności podlegającej kontroli
- określenie miejsca prowadzenia działalności podlegającej kontroli
Dokumentami mającymi znaczenie dla przeprowadzania kontroli celno-skarbowej, które stanowić powinny załączniki do naszego zgłoszenia są:
- plan miejsca produkcji, magazynowania, przeładowywania, wprowadzania, wyprowadzania i zużycia wyrobów akcyzowych (wystarczy rysunek pomieszczeń przeznaczonych do produkcji, wraz z wykazem które pomieszczenia, lub ich części stanowić będą miejsce przerobu, fermentownię, magazyn produktu gotowego, itp.)
- wykaz miejsc z wyszczególnieniem lokalizacji produkcji, magazynowania, przeładowywania, wprowadzania, wyprowadzania i zużycia wyrobów akcyzowych, zawierający nazwy i numerację znajdujących się w tych miejscach pomieszczeń, urządzeń i naczyń służących do wykonywania czynności podlegających kontroli celno-skarbowej (w praktyce agenda do wymienionego wyżej szkicu sytuacyjnego, zawierająca oznaczenia naszych pomieszczeń oraz przyrządów, takich jak zbiorniki leżakowe)
- wykaz legalizowanych przyrządów pomiarowych z podaniem zakresu ich użytkowania oraz pozostałego wyposażenia stosowanego do przeprowadzania kontroli celno-skarbowej wyrobów akcyzowych (legalizacji poświęcony będzie kolejny rozdział)
- skrócony opis procesu technologicznego, sposobu magazynowania, przeładowywania, wprowadzania, wyprowadzania i zużycia wyrobów akcyzowych oraz instrukcje wewnętrznego obiegu dokumentacji dotyczącej tych czynności i przeprowadzania inwentaryzacji wyrobów akcyzowych, a w przypadku prowadzenia dokumentacji w postaci elektronicznej – instrukcja obsługi programu komputerowego (czyli opis procesu produkcji wina w naszej winiarni)
- dokument potwierdzający tytuł prawny do korzystania z miejsca, w którym ma być prowadzona działalność (dokument potwierdzający własność, umowa najmu, dzierżawy, itp.).
- dokumenty wymagane na podstawie przepisów odrębnych, związane z działalnością gospodarczą podlegającą kontroli celno-skarbowej, w szczególności koncesje lub zezwolenia, zaświadczenia o dokonaniu wpisu do rejestru działalności regulowanej (wystarczy potwierdzenie z rejestru, zezwolenie na sprzedaż napojów alkoholowych nie jest potrzebne na tym etapie – mamy prawo leżakować swoje produkty przez kilka lat – co powinno zostać ujęte w opisie procesu technologicznego – a co oddala możliwość sprzedaży a wraz z nią konieczność uzyskiwania zezwoleń)
- wykaz obejmujący imiona i nazwiska upoważnionych przez podmiot osób odpowiedzialnych za wykonywanie powierzonych im obowiązków w zakresie objętym kontrolą
ZAŁĄCZNIK – wzór akt weryfikacyjnych
CO PODLEGA URZĘDOWEMU SPRAWDZENIU?
W toku urzędowego sprawdzenia w pomieszczeniach przetwórni, dokonuje się sprawdzenia:
- zgodności zgłoszenia i załączonej dokumentacji ze stanem faktycznym.
- prawidłowości oznaczenia, w sposób trwały i w widocznym miejscu:
- pomieszczeń – odpowiednimi napisami określającymi ich przeznaczenie,
- urządzeń, aparatów oraz przyrządów pomiarowych – numerami, a w przypadku gdy służą one do pomiaru ilości wyrobów – również napisami określającymi ich zakres użytkowania.
- wymaganych dowodów legalizacji – w przypadku przyrządów pomiarowych podlegających legalizacji.
- sposobu i formy prowadzenia dokumentacji, wymaganej na podstawie odrębnych przepisów.
- prawidłowości oznaczenia, w sposób trwały i w widocznym miejscu:
AKTA WERYFIKACYJNE
Z urzędowego sprawdzenia sporządza się protokół, który wraz ze zgłoszeniem oraz dokumentacją dotyczącą działalności podlegającej kontroli, stanowią akta weryfikacyjne. W przypadku gdy nie są zapewnione warunki i środki o których tu mowa, naczelnik urzędu celno-skarbowego wyznacza termin do ich spełnienia, a po jego upływie przeprowadza powtórne urzędowe sprawdzenie. Dopiero w wypadku niepowodzenia powtórnej kontroli wydaje decyzję odmowną.
KROK PO KROKU
WNIOSEK O URZĘDOWE SPRAWDZENIE
ZAŁĄCZNIK – wzór wniosku o urzędowe sprawdzenie
Załączniki:
- plan miejsca produkcji, magazynowania, przeładowywania, wprowadzania, wyprowadzania i zużycia wyrobów akcyzowych
- wykaz miejsc z wyszczególnieniem lokalizacji produkcji, magazynowania, przeładowywania, wprowadzania, wyprowadzania i zużycia wyrobów akcyzowych
- wykaz legalizowanych przyrządów pomiarowych
- skrócony opis procesu technologicznego
- dokument potwierdzający tytuł prawny
- dokumenty wymagane na podstawie przepisów odrębnych
- wykaz obejmujący imiona i nazwiska upoważnionych przez podmiot osób odpowiedzialnych za wykonywanie powierzonych im obowiązków w zakresie objętym kontrolą
ZAŁĄCZNIK – wzór akt weryfikacyjnych
Podstawa prawna: